Program partnerski - dyskusja

Tutaj możesz podzielić się swoją opinią na temat funkcjonowania serwisu oraz podać wszelkie sugestie dotyczące usprawnień lub zmian

Program partnerski - dyskusja

Postprzez admin » 27 wrz 2011, o 16:33

Podstawową ideą nowego programu partnerskiego jest nagradzanie uczestników za wymiany dokonane przez zwerbowanych przez nich nowych użytkowników serwisu. Oczywiście nagroda będzie wymierna i będzie miała postać punktów. Poniżej zasady funkcjonowania programu.

  • Do programu będzie mógł przystąpić każdy zarejestrowany użytkownik serwisu. Nie będzie żadnych wymogów formalnych oprócz akceptacji regulaminu programu.
  • Każdy uczestnik programu będzie miał do dyspozycji unikalny link referencyjny (np http://www.finta.pl/pp/adamwaw), który będzie mógł zostać użyty do werbowania nowych użytkowników. Jeśli przez ten link referencyjny serwis odwiedzi osoba, która w ciągu najpóżniej 7 dni od tych odwiedzin zarejestruje się w serwisie, zostanie ona zapisana “na konto” właściciela linka referencyjnego. Podobnie jak linki referencyjne działać będą też strony z przedmiotami wystawionymi do wymiany przez uczestnika programu - jedyną różnicą będzie krótszy czas, w którym odwiedzający stronę musi się zarejestrować żeby zostać zapisany na konto “właściciela” strony - w tym przypadku będzie to 1 dzień.
  • Najciekawszy punkt programu czyli nagroda. Uczestnik programu będzie otrzymywał 5% od wartości “sprzedaży” wygenerowanej przez zwerbowanych przez niego użytkowników. Przykładowo, jeśli uczestnik programu zwerbował 3 nowych użytkowników i każdy z nich “sprzedał” 3 przedmioty po 100 punktów każdy, co daje w sumie 3*3*100=900 punktów, to uczestnik programu dostanie od tego 900*5%=45 punktów.
  • Dostęp do statystyk, zestawień oraz rankingu uczestników pozwoli na bieżąco śledzić swoje osiągnięcia oraz porównać je z osiągnięciami innych uczestników programu.

Żeby program mógł funkcjonować proprawnie muszą być rozwiązane dwa fundamentalne problemy - uniemożliwienie nadużyć związanych z generowaniem fałszywych transakcji oraz źródło finansowania wypłacanych nagród.

Pierwszy problem dotyczy zgarożenia związanego ze stosowaniem przez uczestników programu nieuczciwych praktyk. Oczywiście 99% uczestników będzie uczciwa ale wystarczy ten 1% żeby poddać w wątpliwość sens całego programu.

Drugi problem dotyka już samych finansów. Cały czas robimy wszystko żeby utrzymywać stałą wartość naszej wirtualnej waluty czyli punktów. Jeśli program będzie cieszył się dużą popularnością, a tego byśmy sobie życzyli, a nagrody w postaci prowizji dla uczestników miałyby być sponsorowane przez administrację serwisu, to szybko skończyło by się na emisji punktów bez pokrycia.

Rozwiązanie obu wyżej opisanych problemów jest proste aczkolwiek na pierwszy rzut oka może wydawać się dosyć kontrowersyjne. Chodzi mianowicie o wprowadzenie podatku od “sprzedaży”. Od razu chciałbym zaznaczyć, że cały czas pozostaniemy bezgotówkowi, tzn jeśli wartość sprzedaży wyrażana jest w punktach to procentowy podatek od sprzedaży rówież będzie wyrażony w punktach. Proponowane są 3 progi podatkowe: 10%, 5% i 0%. Kierując się zasadą, że prawo nie działa wstecz, wszyscy użytkownicy zarejestrowani do momentu wejścia w życie nowych zasad będą objęci zerową stawką podatku. Wszyscy nowi użytkownicy zarejestrowani już po wejściu w życie podatku zostaną objęci stawką 10% podatku od sprzedaży. Stawka 5% przewidziana jest dla zweryfikowanych użytkowników - ma to być dodatkową zachętą do zweryfikowania się. Dodatkowo wszyscy, których suma sprzedaży przekroczyła pewną sumę (powiedzmy 25000 punktów) zostaną “awansowani” do zerowej stawki podatku.

Teraz trochę przykładów. Jeśli użytkownik X wystawił do wymiany książkę za 100 punktów to w zależności od obowiązującej w jego przypadku stawki podatku, po zamówieniu (i potwierdzeniu odbioru) na jego konto wpłynie 90 punktów (jeśli objęty jest stawką 10% podatku) lub 95 punktów (jeśli objęty jest stawką 5% podatku) lub 100 punktów (jeśli objęty jest stawką 0% podatku). Jeśli użytkownik X został zwerbowany przez użytkownika A, który jest uczestnikiem programu partnerskiego, to na konto użytkownika A wpłynie odpowiednio 5 lub 0 punktów w ramach prowizji od wymiany przeprowadzonej przez użytkownika X.

Zapraszam do dyskusji.
admin
 
Posty: 1143
Dołączył(a): 4 lut 2011, o 16:07

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez susan » 27 wrz 2011, o 17:16

Podoba mi się idea programu. Nie obawiałabym się fałszywych transakcji, ale raczej sztucznego podnoszenia cen książek,aby nie być stratnym przez odliczenie "podatku".
susan
 
Posty: 110
Dołączył(a): 10 sie 2011, o 20:09

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez nutkab » 27 wrz 2011, o 18:37

Może to doprowadzić do piramidy, znanej z innej branży. Wystarczy mieć paru czytających i wymieniających żeby móc od czasu do czasu coś pobrać bez oddawania czegokolwiek. W serwisie konkurencyjnym była jednorazowa nagroda za zarejestrowanie się użytkownika, który dostał linka z poleceniem a i tak z tego zrezygnowano. Jestem sceptyczna. Dodatkowo, jeśli teraz niektórzy sprzedają punkty - czy to oznacza że jest ich za dużo, czy trafiają do osób, które ich nie potrzebują? Jeśli wprowadzać jakiś program, to raczej coś co zachęci do ruchu w interesie i to nie tylko do wystawiania, bo wystawić można mnóstwo niczego :), ale i pobierania. Żeby przedmioty nie leżały bezczynnie. Nagradzać jeśli ktoś wystawił przedmiot i on w określonym czasie znalazł nowego właściciela.
nutkab
 
Posty: 76
Dołączył(a): 16 kwi 2011, o 07:40

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez admin » 27 wrz 2011, o 20:07

nutkab napisał(a):Może to doprowadzić do piramidy, znanej z innej branży. Wystarczy mieć paru czytających i wymieniających żeby móc od czasu do czasu coś pobrać bez oddawania czegokolwiek.

Nie bardzo rozumiem o jakiej piramidzie jest mowa. Programy partnerskie polegają na tym, że partnerzy dzielą się wygenerowanym zyskiem i nie ma tu mowy o naciąganiu nowoprzybyłych, którzy żeby zyskać (lub przynajmniej wyjść na zero) muszą wciągnąć kolejnych, co prowadzi do znanych mechanizmów piramid.
nutkab napisał(a):W serwisie konkurencyjnym była jednorazowa nagroda za zarejestrowanie się użytkownika, który dostał linka z poleceniem a i tak z tego zrezygnowano. [...] Jeśli wprowadzać jakiś program, to raczej coś co zachęci do ruchu w interesie i to nie tylko do wystawiania, bo wystawić można mnóstwo niczego , ale i pobierania. Żeby przedmioty nie leżały bezczynnie.

Naszym celem nie jest nagradzanie za samą rejestrację nowego użytkownika z referencji ale za ruch (sprzedaż/wymianę) którą wygenerował.
admin
 
Posty: 1143
Dołączył(a): 4 lut 2011, o 16:07

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez Draakhan » 27 wrz 2011, o 20:17

Mam ambiwalentne odczucia w stosunku do "podatku od sprzedaży".

Z jednej strony, po przeanalizowaniu, wychodzi mi, że rzeczywiście jest to rewelacyjny sposób na nadużycia w systemie, ale pod jednym warunkiem. W każdym przypadku i zawsze procent podatku musi być większy lub równy procentowi nagrody uzyskanemu za transakcję przeprowadzoną przez osobę, która założyła konto z naszego linka. W tym przypadku słabymi punktami są następujące warunki:
- "Dodatkowo wszyscy, których suma sprzedaży przekroczyła pewną sumę (powiedzmy 25000 punktów) zostaną “awansowani” do zerowej stawki podatku."
- "wszyscy użytkownicy zarejestrowani do momentu wejścia w życie nowych zasad będą objęci zerową stawką podatku"

A teraz druga strona. Wprowadzenie podatku od sprzedaży niechybnie spowoduje, tak jak w prawdziwym rynku spowodował podatek VAT, przeniesienie tego podatku na nabywcę poprzez doliczanie wartości podatku do "ceny netto", którą sprzedający będzie chciał uzyskać za książkę. Na dobrą sprawę, do podatków jesteśmy wszyscy już przyzwyczajeni, więc i ten może jakoś przełkniemy :).

Pozostaje inny, moim zdaniem ważniejszy, problem. Jest nim utrzymanie stałej wartości średniej liczby punktów przypadającej na użytkownika wraz ze wzrostem liczby użytkowników serwisu. Nawet w sytuacji takiej jak teraz, gdy nie ma programu partnerskiego, w serwisie powinny pojawiać się dodatkowe punkty dystrybuowane wśród jego użytkowników w liczbie proporcjonalnej do liczby nowych użytkowników. W momencie gdy zacznie działać program partnerski, a wraz z nim podatek od sprzedaży, część transakcji, konkretnie te obłożone 10% podatkiem, będzie powodować zmniejszenie wartości tej średniej. Zwiększać średnią będą tylko ci, którzy przekroczą wspomniany próg 25.000 punktów i obowiązywać będzie ich 0% podatek. Osoby obłożone 5% podatkiem przy 5% nagrody od transakcji są dla problemu neutralne. Moim zdaniem znacznie więcej będzie osób obłożonych 10% podatkiem niż zerowym. Zmniejszenie średniej wynikać będzie z tego, że więcej punktów będzie oddawanych w ramach podatku do systemu - czyli po prostu znikać z puli punktów wśród użytkowników, niż trafiać będzie do wszystkich użytkowników z racji wypłat nagród. Podkreślmy też w tym miejscu, że w przeciwieństwie do podatku, który obowiązywać będzie wszystkich, nie wszyscy będą dostawać dodatkowe punkty, gdyż będzie część użytkowników, którzy po prostu wejdą na stronę finty przez linka nie będącego ani linkiem referencyjnym, ani linkiem do strony konkretnego przedmiotu.

Nie martwiłbym się natomiast problemem wspomnianym przez Nutkę, że można będzie pobierać od czasu do czasu przedmiot tylko i wyłącznie za nagrody za sprzedaże innych użytkowników, nawet bez oddawania swoich własnych przedmiotów. Procent jest na tyle mały, że tych punktów nie będzie spływać aż tak wiele. Tego typu programy partnerskie, z takimi wartościami są dość często spotykane i sprawdzają się. Poza tym, punkty i tak powinny wpływać do użytkowników, żeby serwis był stabilny, a ci, którzy mają wkład w promowanie serwisu najbardziej zasługują na to, aby je otrzymać.

A teraz "sto pytań do":
1) Jaka będzie zawartość strony http://www.finta.pl/pp/adamwaw? W jaki sposób będziemy mieć wpływ na współczynnik konwersji użytkownika klikającego w link na użytkownika nabijającego nam punkty w programie partnerskim?
2) Na czyje konto będzie nabijał użytkownik, który wejdzie najpierw na linka http://www.finta.pl/pp/adamwaw (albo na stronę przedmiotu użytkownika adamwaw), potem na mojego linka http://www.finta.pl/pp/Draakhan (albo na stronę mojego przedmiotu) i dopiero potem się zarejestruje?
3) Najlepszą konwersją wspomnianą w punkcie 1) będą cieszyły się z pewnością strony konkretnych przedmiotów. Czy przewidywana jest możliwość utworzenia linka do strony czyjegoś przedmiotu ze swoim identyfikatorem, tak aby user, który zarejestruje się przez niego nabijał punkty w programie mi, a nie właścicielowi tego przedmiotu? Może zobrazuję, o co mi chodzi na przykładzie. Masz w swoich przedmiotach grę Dead Island, ale kiepsko Ci idzie jej promowanie albo w ogóle nie zajmujesz się programem partnerskim i nigdzie się nie promujesz. Ja natomiast znam miejsce, gdzie będzie uhuhuuu chętnych na tę grę od ręki. Zamieszczam tam linka. Ileś tam osób zarejestruje się poprzez tego linka i zacznie korzystać z finty. Sprawiedliwym byłoby, gdybym to ja zbierał punkty za sprzedaże tych osób, a nie Ty, który (bez urazy, oczywiście, to tylko daleki od prawdy przykład :)) nie zrobiłeś nic w kierunku promocji swojego przedmiotu, czy też w ogólności serwisu.
Draakhan
 
Posty: 88
Dołączył(a): 16 kwi 2011, o 17:07

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez admin » 28 wrz 2011, o 08:47

Draakhan, na początku chciałem bardzo podziękować za wnikliwą analizę.

Draakhan napisał(a):Wprowadzenie podatku od sprzedaży niechybnie spowoduje, tak jak w prawdziwym rynku spowodował podatek VAT, przeniesienie tego podatku na nabywcę [...]

To nieuniknione i jestem tego w pełni świadomy. Nikt nie lubi podatków i większość traktuje je jako haracz, daninę, którą jesteśmy zmuszeni opłacać tylko dlatego, że jesteśmy obywatelami państwa. To, czy państwo właściwie gospodaruje wpływami z podatków, to już zupełnie inny problem.

Draakhan napisał(a):Pozostaje inny, moim zdaniem ważniejszy, problem. Jest nim utrzymanie stałej wartości średniej liczby punktów przypadającej na użytkownika wraz ze wzrostem liczby użytkowników serwisu. Nawet w sytuacji takiej jak teraz, gdy nie ma programu partnerskiego, w serwisie powinny pojawiać się dodatkowe punkty dystrybuowane wśród jego użytkowników w liczbie proporcjonalnej do liczby nowych użytkowników.

To w ogóle jest ciekawe zagadnienie. Jaka powinna być liczba pieniędzy, w naszym przypadku punktów, aby z jednej strony zapewnić swobodną wymianę a z drugiej strony nie doprowadzać do inflacji lub deflacji. Niestety nie mam wykształcenia ekonomicznego i punkty emitowane są "na wyczucie". Sądzę jednak, że nawet wykształceni ekonomiści mogą reprezentować w tym temacie różne szkoły. Czy powinna być utrzymywana stała średnia liczba punktów na użytkownika? Jeśli tak, to jaka powinna to być wartość? Może liczba punktów będących w obiegu powinna zależeć raczej od liczby przedmiotów (dóbr) wystawionych do wymiany (będących na rynku)?

Draakhan napisał(a):Zmniejszenie średniej wynikać będzie z tego, że więcej punktów będzie oddawanych w ramach podatku do systemu - czyli po prostu znikać z puli punktów wśród użytkowników, niż trafiać będzie do wszystkich użytkowników z racji wypłat nagród. Podkreślmy też w tym miejscu, że w przeciwieństwie do podatku, który obowiązywać będzie wszystkich, nie wszyscy będą dostawać dodatkowe punkty, gdyż będzie część użytkowników, którzy po prostu wejdą na stronę finty przez linka nie będącego ani linkiem referencyjnym, ani linkiem do strony konkretnego przedmiotu.

To też jest ciekawy problem ekonomiczny. Czy punkty faktycznie znikają z rynku? Punkty w tym przypadku, ale też w paru innych: np w przypadku pobierania prowizji za wyróżnienie przedmiotu lub podczas skupywania punktów przez administratora, wracają do systemu (państwa). Ale jeżeli założymy, że system (państwo) jest też graczem na rynku to można również przyjąć, że punkty, które trafiają do systemu, nie znikają z rynku.

Draakhan napisał(a):Nie martwiłbym się natomiast problemem wspomnianym przez Nutkę, że można będzie pobierać od czasu do czasu przedmiot tylko i wyłącznie za nagrody za sprzedaże innych użytkowników, nawet bez oddawania swoich własnych przedmiotów. Procent jest na tyle mały, że tych punktów nie będzie spływać aż tak wiele. Tego typu programy partnerskie, z takimi wartościami są dość często spotykane i sprawdzają się. Poza tym, punkty i tak powinny wpływać do użytkowników, żeby serwis był stabilny, a ci, którzy mają wkład w promowanie serwisu najbardziej zasługują na to, aby je otrzymać.

Ja bym bardzo chciał żeby liczby punktów zdobywanych w ramach programu partnerskiego były jak największe ponieważ to będzie oznaczać znaczący wzrost obrotu w serwisie. Dlaczego ktoś ma nie korzystać z tego, że znacząco przyczynia się do rozwoju serwisu?

A teraz "sto odpwiedzi na":

Draakhan napisał(a):1) Jaka będzie zawartość strony http://www.finta.pl/pp/adamwaw? W jaki sposób będziemy mieć wpływ na współczynnik konwersji użytkownika klikającego w link na użytkownika nabijającego nam punkty w programie partnerskim?

Przykładowy link http://www.finta.pl/pp/adamwaw będzie jedynie przekierowywał do strony głównej rejestrując po drodze wejście na konto uczestnika programu - w tym przypadku użytkownika adamwaw. Współczynnik konwersji będzie zależał w dużej mierze od "formy promocji" linka referencyjnego. Będzie również można nadal stosować widget (wejścia na strony przedmiotów wystawianych do wymiany przez uczestnika programu) lub bannery (podlinkowane przez link referencyjny uczestnika programu).

Draakhan napisał(a):2) Na czyje konto będzie nabijał użytkownik, który wejdzie najpierw na linka http://www.finta.pl/pp/adamwaw (albo na stronę przedmiotu użytkownika adamwaw), potem na mojego linka http://www.finta.pl/pp/Draakhan (albo na stronę mojego przedmiotu) i dopiero potem się zarejestruje?

Jeśli użytkownik wejdzie przez link referencyjny http://www.finta.pl/pp/adamwaw to przez 7 dni będzie nabijał na konto adamwaw. Jeśli jednak w ciągu tych 7 dni nie zarejestruje się a wejdzie do serwisu przez inny link referencyjny, np http://www.finta.pl/pp/Draakhan, to jest przejmowany i przez kolejne 7 dni nabija dla Draakhana. Trochę inaczej będzie w przypadku wejścia przez stronę przedmiotu - strona przedmiotu nie kasuje wejścia przez link referencyjny, tzn jeśli użytkownik wejdzie przez link referencyjny http://www.finta.pl/pp/adamwaw to przez 7 dni nabija na konto adamwaw nawet jeśli w ciągu tych 7 dni wejdzie na stronę przedmiotu użytkownika Draakhan.

Draakhan napisał(a):3) Najlepszą konwersją wspomnianą w punkcie 1) będą cieszyły się z pewnością strony konkretnych przedmiotów. Czy przewidywana jest możliwość utworzenia linka do strony czyjegoś przedmiotu ze swoim identyfikatorem, tak aby user, który zarejestruje się przez niego nabijał punkty w programie mi, a nie właścicielowi tego przedmiotu? Może zobrazuję, o co mi chodzi na przykładzie. Masz w swoich przedmiotach grę Dead Island, ale kiepsko Ci idzie jej promowanie albo w ogóle nie zajmujesz się programem partnerskim i nigdzie się nie promujesz. Ja natomiast znam miejsce, gdzie będzie uhuhuuu chętnych na tę grę od ręki. Zamieszczam tam linka. Ileś tam osób zarejestruje się poprzez tego linka i zacznie korzystać z finty. Sprawiedliwym byłoby, gdybym to ja zbierał punkty za sprzedaże tych osób, a nie Ty, który (bez urazy, oczywiście, to tylko daleki od prawdy przykład ) nie zrobiłeś nic w kierunku promocji swojego przedmiotu, czy też w ogólności serwisu.

Zgadzam się. Możemy zatem przygotować link referencyjny z przekierowaniem nie na stronę główną ale na konkretny przedmiot, nawet innego użytkownika, np http://www.finta.pl/pp/Draakhan/item/gra.dead-island
admin
 
Posty: 1143
Dołączył(a): 4 lut 2011, o 16:07

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez Draakhan » 1 lis 2011, o 14:44

admin napisał(a):Draakhan, na początku chciałem bardzo podziękować za wnikliwą analizę.

Proszę bardzo ;).

admin napisał(a):
Draakhan napisał(a):Pozostaje inny, moim zdaniem ważniejszy, problem. Jest nim utrzymanie stałej wartości średniej liczby punktów przypadającej na użytkownika wraz ze wzrostem liczby użytkowników serwisu. Nawet w sytuacji takiej jak teraz, gdy nie ma programu partnerskiego, w serwisie powinny pojawiać się dodatkowe punkty dystrybuowane wśród jego użytkowników w liczbie proporcjonalnej do liczby nowych użytkowników.

To w ogóle jest ciekawe zagadnienie. Jaka powinna być liczba pieniędzy, w naszym przypadku punktów, aby z jednej strony zapewnić swobodną wymianę a z drugiej strony nie doprowadzać do inflacji lub deflacji. Niestety nie mam wykształcenia ekonomicznego i punkty emitowane są "na wyczucie". Sądzę jednak, że nawet wykształceni ekonomiści mogą reprezentować w tym temacie różne szkoły. Czy powinna być utrzymywana stała średnia liczba punktów na użytkownika? Jeśli tak, to jaka powinna to być wartość? Może liczba punktów będących w obiegu powinna zależeć raczej od liczby przedmiotów (dóbr) wystawionych do wymiany (będących na rynku)?

Ja od razu powiem, że też nie mam wykształcenia ekonomicznego, tylko liźnięte podstawy, więc analizuję też "na czuja". Jak teraz sobie przemyślałem, to rzeczywiście, bardziej pasuje zależność liczby punktów od liczby przedmiotów niż użytkowników. Do wyliczenia liczby punktów w systemie można by spróbować wykorzystać zasadę Pareto, czyli założyć, że 20% dodawanych do serwisu przedmiotów generuje 80% transakcji. Pozostałe 80% dodanych przedmiotów będą w większości tymi, które dla większości użytkowników nie stanowią żadnej wartości i nie zostaną one pobrane w ogóle albo zostaną pobrane po długim czasie od ich wystawienia. Biorąc pod uwagę tylko Pareto wychodziłoby, że liczba punktów na kontach użytkowników powinna wynosić 20% wartości wszystkich przedmiotów. Z ciekawości, jak jest teraz - o ile oczywiście możesz podać tę wartość? Oprócz Pareto przychodzą mi jeszcze dwie rzeczy na myśl w tej chwili:
1) Proporcjonalna zależność liczby punktów na koncie użytkownika do chęci ich wydawania. Jak mam 1000 punktów na swoim koncie, to chętniej pobiorę książkę z serwisu, nawet taką, którą chcę przeczytać z ciekawości. Natomiast jak mam 200 punktów, to będę raczej traktował to jako oszczędności i wydam je dopiero na taką pozycję, którą bardzo chcę posiadać.
2) Pewien procent punktów jest w systemie, natomiast nie należy do żadnego użytkownika. Mowa o sytuacji, kiedy pobierający wydał już swoje punkty, ale wysyłający musi poczekać, aż te punkty pojawią się na jego koncie do momentu, gdy pobierający potwierdzi odbiór przesyłki. Nie jestem jednak przekonany do końca, czy ilość punktów zamrożonych w transakcjach powinna mieć wpływ na ilość punktów w systemie w ogóle. Sprawa do przemyślenia przez jakąś tęższą głowę.

admin napisał(a):
Draakhan napisał(a):Zmniejszenie średniej wynikać będzie z tego, że więcej punktów będzie oddawanych w ramach podatku do systemu - czyli po prostu znikać z puli punktów wśród użytkowników, niż trafiać będzie do wszystkich użytkowników z racji wypłat nagród. Podkreślmy też w tym miejscu, że w przeciwieństwie do podatku, który obowiązywać będzie wszystkich, nie wszyscy będą dostawać dodatkowe punkty, gdyż będzie część użytkowników, którzy po prostu wejdą na stronę finty przez linka nie będącego ani linkiem referencyjnym, ani linkiem do strony konkretnego przedmiotu.

To też jest ciekawy problem ekonomiczny. Czy punkty faktycznie znikają z rynku? Punkty w tym przypadku, ale też w paru innych: np w przypadku pobierania prowizji za wyróżnienie przedmiotu lub podczas skupywania punktów przez administratora, wracają do systemu (państwa). Ale jeżeli założymy, że system (państwo) jest też graczem na rynku to można również przyjąć, że punkty, które trafiają do systemu, nie znikają z rynku.

Byłbym jednak zdania, że punkty znikają z rynku, a system nie jest graczem na nim, ponieważ nie jest on w stanie pobrać książki od użytkownika. System powinien być w stanie jedynie ustalać wartość pieniądza (punktów) w obiegu poprzez albo jego emisję albo zredukowanie przez "podatek". Myślę, że pieniądz fintowy można by zdefiniować jako walutę, której ilość powinna zależeć od "parytetu towaru", czyli na polskie tłumacząc liczba punktów proporcjonalna jest do wartości wystawionych do obrotu przedmiotów. Widać tutaj analogię do "parytetu złota", który ma pewne wady - jednak, jako że nie ma na fincie czegoś takiego jak import i eksport, czy udzielanie kredytów, to myślę, że można by te wady pominąć.
Draakhan
 
Posty: 88
Dołączył(a): 16 kwi 2011, o 17:07

Re: Program partnerski - dyskusja

Postprzez admin » 3 lis 2011, o 10:19

Draakhan napisał(a):Do wyliczenia liczby punktów w systemie można by spróbować wykorzystać zasadę Pareto, czyli założyć, że 20% dodawanych do serwisu przedmiotów generuje 80% transakcji.

To może być ciekawy eksperyment. Spróbujmy trochę policzyć.

W wyliczeniach wezmę pod uwagę tylko przedmioty z kategorii Książka ponieważ pozostałe kategorie zawierają zbyt małą liczbę przedmiotów i myślę, że ich pominięcie nie wpłynie znacząco na wynik eksperymentu.

W chwili pisania posta mieliśmy 1724 książki wystawione do wymiany. Stosując zasadę Pareto weźmiemy z tego 20%, czyli 345 książek. Średnia wartość książki wyliczona na podstawie wszystkich zawartych do tej pory transakcji to 150 punktów. 345 x 150 daje nam 51750 punktów.

W tej chwili w na kontach użytkowników mamy 32656 punktów + 9560 punktów "zamrożonych" w otwartych transakcjach, co daje nam 42216 punktów w obiegu. Do spełnienia zasady Pareto brakuje name zatem 9534 punkty.

Draakhan napisał(a):Byłbym jednak zdania, że punkty znikają z rynku, a system nie jest graczem na nim, ponieważ nie jest on w stanie pobrać książki od użytkownika. System powinien być w stanie jedynie ustalać wartość pieniądza (punktów) w obiegu poprzez albo jego emisję albo zredukowanie przez "podatek".

Tutaj możemy się spierać o nazewnictwo, czy system jest graczem czy czymś w rodzaju regulatora rynku. W każdym razie system wpływa na rynek w znaczący sposób. Być może w przyszłości, gdy dojdziemy do wniosku, że system jest już stabilny i jego rozwój nie jest zagrożony, będzie można zrezygnować z interwencjonizmu państwa/systemu i założyć, że rynek sam się będzie regulował.
admin
 
Posty: 1143
Dołączył(a): 4 lut 2011, o 16:07


Powrót do Opinie i Sugestie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron